Tuesday, May 29, 2012

Obrazová kompozice

Obrazová kompozice

 

·        Figurálně předmětová
o       Výřez by měl být pro zachování kvality co největší, blížící se konečné podobě snímku, ovšem pozor na nechtěný ořez.
o       Formát obrazu (čtverec, klasický, širokoúhlý)
o       Orientace na šířku či na výšku (u nečtvercového)
o       Porovnáním (velký x malý, hezký x ošklivý, uspořádaný x chaos)
o       Zlatý řez (zlatý řez je přibližně v jedné třetině obrazové plochy a hlavní motiv je v něm většinou mnohem působivější než v geometrickém středu)
o       Výrazný prvek v popředí
·        Hloubkově prostorová
Širokoúhlé objektivy zvětšují odstup různě vzdálených předmětů v dáli a teleobjektivy naopak zmenšují odstup různě vzdálených předmětů v dáli (např. hlavní objekt od pozadí).
o       Odstup od hlavního motivu, např. rozostřením pozadí či popředí
·        Perspektiva
Širokoúhlé objektivy zvýrazňují perspektivu a teleobjektivy naopak zmenšují perspektivu.
o       Ptačí pohled
o       Nadhled
o       Pohled z úrovně očí
o       Podhled z žabí perspektivy
o       Průhled
·        Osvětlení
Nejpůsobivější prvek kompozice.
o       Šikmé světlo – dlouhé stíny ráno a večer, velmi působivé
o       Protisvětlo – velmi působivé
o       Tmavé místa v popředí zdůrazňující plasticitu
o       Střídání světla a stínů
·        Tonální (barevné)
o       Teplé barvy v předu a studené barvy vzadu
o       Kontrast
o       Barevné sladění
o       Monochromatické




 zdroj + z obavy aby nahodou tento úžasny kompoziční přehled nezmizel jsem se ho odvážil zkopirovat (zálohovat)

No comments:

Post a Comment