Obrazová kompozice
· Figurálně předmětová
o Výřez by měl být pro zachování kvality co největší, blížící se konečné podobě snímku, ovšem pozor na nechtěný ořez.
o Formát obrazu (čtverec, klasický, širokoúhlý)
o Orientace na šířku či na výšku (u nečtvercového)
o Porovnáním (velký x malý, hezký x ošklivý, uspořádaný x chaos)
o Zlatý
řez (zlatý řez je přibližně v jedné třetině obrazové plochy a hlavní
motiv je v něm většinou mnohem působivější než v geometrickém středu)
o Výrazný prvek v popředí
· Hloubkově prostorová
Širokoúhlé objektivy
zvětšují odstup různě vzdálených předmětů v dáli a teleobjektivy naopak
zmenšují odstup různě vzdálených předmětů v dáli (např. hlavní objekt od
pozadí).
o Odstup od hlavního motivu, např. rozostřením pozadí či popředí
· Perspektiva
Širokoúhlé objektivy zvýrazňují perspektivu a teleobjektivy naopak zmenšují perspektivu.
o Ptačí pohled
o Nadhled
o Pohled z úrovně očí
o Podhled z žabí perspektivy
o Průhled
· Osvětlení
Nejpůsobivější prvek kompozice.
o Šikmé světlo – dlouhé stíny ráno a večer, velmi působivé
o Protisvětlo – velmi působivé
o Tmavé místa v popředí zdůrazňující plasticitu
o Střídání světla a stínů
· Tonální (barevné)
o Teplé barvy v předu a studené barvy vzadu
o Kontrast
o Barevné sladění
o Monochromatické
zdroj + z obavy aby nahodou tento úžasny kompoziční přehled nezmizel jsem se ho odvážil zkopirovat (zálohovat)
No comments:
Post a Comment