Jak vybrat vhodny objektiv?
Objektívy I. - Konštrukcia, základné pojmy a vlastnosti
Najdôležitejším komponentom fotografovej výbavy sú objektívy. Fotoaparáty rýchlo zastarávajú, ale kvalitné optiky sú cenené a vyhľadávané aj po rokoch. Objektívy najvýraznejšie vplývajú na kreatívne možnosti fotografa, ponuka je široká a výrobcovia ponúkajú desiatky objektívov s rôznymi parametrami, kvalitou a cenou...
Objektívy II. - parametre
Vyznať sa v parametroch objektívov nie je vôbec jednoduché. Keby sme tu mali jeden systém, nebol by to problém. Nesieme si ale so sebou dedičstvo z filmovej minulosti, ktoré vnáša do problematiky zmätok. Je to preto, že jeden objektív môže byť použitý na rôznych fotoaparátoch, ktoré môžu mať rôzne veľký snímací prvok. Ten je príčinou toho, že jeden a ten istý objektív má na rôznych fotoaparátoch rôzny uhol záberu. Naviac sa na kompaktoch používa označenie ohniskovej dĺžky vzhľadom na jej ekvivalent (rovnaký uhol záberu) na kinofilmovom prístroji. Na digitálnych zrkadlovkách tomu ale tak nie je a každý musí uhol záberu prepočítavať faktorom orezu (crop) daného veľkosťou snímača...
Objektívy III.
V predchádzajúcej časti seriálu o objektívoch sme si vysvetlili pojem ohniskovej dĺžky a jej vplyvu na uhol záberu pri rôznych veľkostiach snímača. Z hľadiska ohniskovej dĺžky rozdeľujeme objektívy do niekoľkých skupín.
V tabuľkách nájdete rozdelenie podľa ohniskovej dĺžky pre tri najrozšírenejšie veľkosti snímačov. Uvedené rozsahy ohnísk zodpovedajú v súčasnosti najrozšírenejším objektívom...
Objektívy IV. - výber podľa použitia
Malý predhovor
Fotograf svoju výbavu objektívov časom mení a dopĺňa, podľa toho ako rastú jeho nároky na obrazovú kvalitu, akej téme sa venuje alebo aký chce dať výraz svojim fotografiám.
Sám som používal objektívy rôznej kvality a druhu. Niektoré sa osvedčili, iné nie. Každý si prechádza vlastnou cestou. Vybrať si správny objektív nie je jednoduché ani pre pokročilého fotografa. Nepomôžu žiadne rady, testy, odporučenia. Fotograf sám musí zistiť, či nájde pre konkrétny objektív svoje uplatnenie. Pre jedného nenahraditeľný objektív, môže byť pre druhého skriňovým ležiakom, aj keď fotografujú ten istý žáner. Každý fotograf má totiž svoj štýl a využíva rôzne vlastnosti objektívov. Je tisíc odbočiek od zaužívaných riešení a nie je možné ich všetky zahrnúť do jedného článku. Preto moje odporučenia berte s rezervou, dúfam ale, že vám pomôžu zorientovať sa v džungli objektívov...
Optické chyby objektívov
Pretože ich konštrukciu obmedzujú fyzikálne vlastnosti reálnych materiálov. Svetlo sa niekedy správa ako elektromagnetické vlnenie, inokedy ako častica. Pri prechode rôznymi materiálmi sa svetlo správa rozdielne v závislosti od farby (vlnovej dĺžky), uhlu dopadu, indexu lomu optických prostredí. Často korekcia jedného optického nedostatku spôsobí zhoršenie inej optickej vlastnosti. Keďže mám systém Canon, veľa príkladov bude z tejto značky, ale optické chyby sa viac alebo menej objavujú pri každom objektíve bez ohľadu na výrobcu...
Pevné ohniská
Aký to má „zoom" a koľko to má „megapixlov" sú prvé otázky laikov, ktoré vám položia, keď vám v rukách vidia väčší fotoaparát (zrkadlovku). Ťažko im je potom vysvetľovať, že ten veľký objektív nemá „zoom" a aj tak mi neveria a myslia si, že ich ťahám za nos. Prečo má význam fotografovať objektívmi, ktoré nemajú „zoom"?
Druhý objektív
Väčšina amatérskych zrkadloviek sa dodáva v sete so základným zoomovým objektívom. Na začiatok si s ním vystačíte, ale väčšinou neskôr zistíte, že potrebujete viac. Hlavne niečo, s čím si priblížite vzdialené objekty...
Telekonvertory - pre a proti
Viacerým fotografom by sa zišiel výkonný teleobjektív s veľkým priblížením. Chcú fotografovať šport, divoké zvieratá, vtáky alebo mesiac.
Cenovo dostupnejšie objektívy majú ohnisko do 300 mm. Majitelia APS-C a 4/3 zrkadloviek z toho vyťažia viac, vďaka menšiemu snímaču dostanú fotografiu ekvivalentnú ohnisku 450 až 600 mm.
Objektívy s ohniskom nad 300 mm sú už cenovo menej dostupné. Finančne menej náročné ako kúpa silného teleobjektívu, je použitie zariadenia, ktoré predĺži ohniskovú vzdialenosť štandardných objektívov.
Telekonvertor sa vkladá medzi objektív a fotoaparát. Obsahuje niekoľko optických členov predĺžujúcich ohniskovú vzdialenosť. Prenáša aj informácie o zaostrovaní
a clone...
Ako je to s optickým zoomom?
Full Frame vs. Crop
Donedávna sa pomenovanie Full Frame (FF) spájalo výlučne s digitálnymi zrkadlovkami značky Canon. Práve táto spoločnosť dokázala veľký snímač úspešne využiť vo svojich profesionálnych (EOS-1Ds, EOS-1Ds Mk II, EOS-1Ds Mk III) a poloprofesionálnych (EOS 5D) zrkadlovkách aj keď nestála ako prvá pri jeho vzniku.